Struktur och kultur i arbetsmiljöarbetet

För att kunna lösa uppgifter, prestera och nå resultat finns det två frågor vi alltid måste ställa oss:

    1. VARFÖR är det viktigt med en bra arbetsmiljö och ett bra arbetsmiljöarbete?
      Arbetsmiljölagens ändamål är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt att även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö”.

    ”…….även i övrigt uppnå en god arbetsmiljö” –  en viktig förutsättning för detta är att få trygga, motiverade och handlingskraftiga medarbetare.

    1. VAD är det som ska göras?
      Med ”VAD” menas de konkreta saker som hjälper oss att nå resultat i arbetsmiljöarbetet som till exempel hur organisationen ser ut, tydliga rutiner, rätt kompetens, tillräckliga resurser och tydliga uppgifter i arbetsmiljöarbetet. Även kallat ”STRUKTUR”.
      1. HUR ska det göras?
        ”HUR” handlar om sättet vi samverkar på, våra värderingar, hur vi kommunicerar med varandra och hur ledarskapet och medarbetarskapet ser ut. Det är det vi kallar för ”KULTUR”.

      ”STRUKTUREN” och ”KULTUREN” är båda nödvändiga. Motivation och effektivitet uppstår när vi arbetar med både ”VAD:et” och ”HUR:et”.

      Att utveckla ”STRUKTUREN” för ert arbetsmiljöarbete

      Vi arbetar utifrån Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ett systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM och de interna rutiner som ni har för arbetsmiljöarbetet.

      SAM är ett arbetssätt som ofta liknas vid ett hjul. Det är din verksamhets ständigt pågående arbete i fyra steg för att förebygga olycksfall och ohälsa. De fyra stegen är:

      • Undersök arbetsmiljön
      • Bedöm risken för olycksfall och ohälsa till följd av ”fynden” vid undersökningen
      • Genomför åtgärder för att ta bort eller minska risken
      • Följ upp åtgärderna så att tagit bort eller minskat risken

      Arbetssättet är detsamma för fysisk, organisatorisk, social och digital arbetsmiljö.

      Att utveckla ”KULTUREN”  för ert arbetsmiljöarbete
      Vi utgår från Aaron Antonovskys KASAM-teori, ”känsla av sammanhang”. Syftet är att skapa en arbetsplats som upplevs:
      • Begriplig
      • Meningsfull
      • Hanterbar

      Medarbetare som har en god förmåga inom dessa tre områden blir mer trygga, motiverade och handlingskraftiga. De klarar även påfrestningar och motgångar i arbetet bättre.

      Vi fokuserar mest på styrkor och det som ger värde för hälsan och gör tydliga kopplingar mellan KULTUR och STRUKTUR för att få liv i arbetsmiljöarbetet.